Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.12411/2403
Title: Factores que inciden en el uso de las TICs educativas en los estudiantes universitarios en Costa Rica según el modelo UTAUT2
Other Titles: Factors that affect the use of educational ICTs in university students in Costa Rica according to the UTAUT2 model
Authors: Chang Tam, Raúl Javier
Muñoz Valenciano, Edgardo
Valdez Carías, Silvia Denise
Reyes Flores, Luis Gerardo
Rettally Vargas, Ana Del Carmen
Keywords: tecnología
educación
UTAUT
digital
virtual
Citation: Chang Tam, R. J., Muñoz Valenciano, E., Valdez Carías, S. D., Reyes Flores, L. G., y Rettally Vargas, A. C. (2022, 6 al 7 de diciembre). Factores que inciden en el uso de las TICs educativas en los estudiantes universitarios en Costa Rica según el modelo UTAUT2 [Sesión de conferencia]. Exponential Technologies and Global Challenges: Moving toward a new culture of entrepreneurship and innovation for sustainable development. http://dx.doi.org/10.18687/LEIRD2022.1.1.98
Abstract: La enseñanza con tecnologías es un gran tema de investigación en la educación superior. Este estudio evaluó la perspectiva del estudiante sobre los factores que inciden en el uso o intención de uso de dichas tecnologías. Se diseñó un instrumento basado en el modelo UTAUT2, se aplicó a 250 estudiantes universitarios, logrando solo 101 respuestas completas para análisis. Se realizó un análisis estadístico multivariado correlacional empleando el PLS-SEM. La intención de usar tecnologías en línea en los planes educativos se basó principalmente en motivos hedónicos, la mejora del nivel de rendimiento esperado por su uso, el hábito individual de usarlo, la influencia del círculo social, el valor obtenido por su uso, su facilidad de uso y la disponibilidad de condiciones facilitadoras. Esto debe ser considerado por las universidades
Description: Teaching with technologies is advocated both in the political debate and in higher education. These discussions emphasize the potential of technologies to promote different educational processes, as well as the need for technology integration as a response to the challenges that new higher education environments and knowledge transfer require. In this research we will study from the student's perspective, what are the factors that influence the use or intention to use such technologies. The data collection procedure consisted of surveying 20 people in the initial pretest phase and then 101 university students. A correlational multivariate statistical analysis was carried out using PLS-SEM and based on the UTAUT2 model, the factors that lead to the intention to use technology, as well as the use of technological media and virtual classrooms in universities were found.
URI: https://hdl.handle.net/20.500.12411/2403
http://dx.doi.org/10.18687/LEIRD2022.1.1.98
Appears in Collections:Artículos publicados en revistas internacionales

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons