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dc.contributor.authorAcón Araya, Siu Fong-
dc.contributor.authorGonzález Sáenz, Luisana-
dc.date.accessioned2021-09-29T20:56:13Z-
dc.date.available2021-09-29T20:56:13Z-
dc.date.issued2019-09-25-
dc.identifier.citationAcón Araya, S. F. y González Sáenz, L. (2019). Atención selectiva en el desarrollo de tareas de percepción visual mediante el efecto Stroop en un grupo de estudiantes universitarios. Pro Veritatem, 5(5), 37-51. https://revistas.uia.ac.cr/index.php/proveritatem/article/view/110en_US
dc.identifier.urihttps://revistas.uia.ac.cr/index.php/proveritatem/article/view/110-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12411/593-
dc.descriptionAbstract: The present experimental research is based on the studies developed by Golden (1999), on the Stroop effect. The sample was composed of 47 psychology students from the Universidad Latina de Costa Rica. While the control group was not subjected to distractor stimuli, experimental group 1 was given the distractor stimulus of the Stroop Test and experimental group 2, was given the distractor stimuli of the Stroop Test and an additional stimulus. All groups were given a post-test to measure the performance of the students while performing the visual perception test. The results are congruent with Golden ́s (1999) studies, and it is determined that by introducing more distractors when applying the Stroop Test, the inhibitory control, which Golden (1999) mentions in his theory, is further impaired. Hence indicating that a greater amount of dis-tracting stimulus causes a reduced inhibitory control evidenced in the reduced participant scores.en_US
dc.description.abstractEsta investigación experimental se realizó con base en los estudios desarrollados por Gol-den (1999), sobre el efecto Stroop. Se trabajó con una muestra compuesta por 47 estudiantes de psicología de la Universidad Latina de Costa Rica. Se le aplicó el estímulo distractor del Stroop Test al grupo experimental 1, mientras que al grupo control no se le aplicaron estímulos distractores, y al grupo experimental 2, se le aplicó el estímulo distractor del Stroop Test y un estímulo adicional. A todos los grupos se les aplicó una posprueba, para medir el rendimiento de los estudiantes, mientras realizaban tareas de percepción visual. Los resultados son congruentes con los estudios de Golden (1999) y al introducir más distractores al aplicar el Stroop Test, se ve más afectado el control inhibitorio de la interferencia del cual habla Golden (1999). De este modo se identifica que una mayor cantidad de factores distractores causa un control inhibitorio reducido de la interferencia, que se observa en los puntajes reducidos.en_US
dc.language.isoesen_US
dc.publisherPro Veritatemen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectstroop testen_US
dc.subjectefecto stroopen_US
dc.subjectcontrol de inhibiciónen_US
dc.subjectgrupo controlen_US
dc.subjectgrupo experimentalen_US
dc.subjectestímulo distractoren_US
dc.subjectstroop effecten_US
dc.subjectinhibitory controlen_US
dc.subjectcontrol groupen_US
dc.subjectexperimental groupen_US
dc.subjectdistracting stimulien_US
dc.titleAtención selectiva en el desarrollo de tareas de percepción visual mediante el efecto Stroop en un grupo de estudiantes universitariosen_US
dc.title.alternativeSelective attention on the development of visual perception tasks through the stroop effect in a group of university studentsen_US
dc.typeArtículoen_US
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