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dc.contributor.authorAcón Araya, Siu Fong-
dc.contributor.authorBallard Echeverrí, Sofía-
dc.contributor.authorMontero Pizarro, Fabricio-
dc.contributor.authorRomero Armas, Mariela-
dc.date.accessioned2021-09-29T20:37:16Z-
dc.date.available2021-09-29T20:37:16Z-
dc.date.issued2019-09-25-
dc.identifier.citationAcón Araya, S. F., Ballard Echeverrí, S., Montero Pizarro, F., y Romero Armas, M. (2019). Efectos psicosociales del uso de facebook en la autoimagen y habilidades sociales en estudiantes universitarios. Pro Veritatem, 5(5), 52-67. https://revistas.uia.ac.cr/index.php/proveritatem/article/view/109en_US
dc.identifier.urihttps://revistas.uia.ac.cr/index.php/proveritatem/article/view/109-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12411/592-
dc.descriptionAbstract: The objective of this research was to analyze the psychosocial effects of the use of the social net-work Facebook, on the social skills of a group of university students. The research had a quantita-tive approach and was carried out through a non-experimental, transversal design, which worked with natural groups, and measured the random effect of the applications of this social network. The results of the research yielded that 87,7% of the participants used Facebook. Instagram was the second most preferred social network, with 72,3% of the respondents. Snapchat was the third social network with a 67,7% of participants use. The results at a costarican university showed that 47.7% of the student population overused Facebook for more than three hours daily. This evidenc-es a negative impact of the student social skills, many of them believe that skills such as listening, giving opinions, and establishing new relationships are influenced by the use of this social network.en_US
dc.description.abstractEl objetivo de la investigación fue analizar los efectos psicosociales del uso de Facebook y su relación con habilidades sociales, en un grupo de estudiantes universitarios. La investigación, con enfoque cuantitativo, se realizó mediante un diseño de tipo no experimental, transversal, con grupos naturales y medición del efecto, aleatoriamente, de las aplicaciones de esta red social. Los resultados sugieren que 87,7% de los participantes, utiliza Facebook, seguido por Instagram, con 72,3% y en tercera posición, se encuentra Snapchat, con un 67,7%. El 47,7% de los participan-tes presenta un sobre uso de Facebook, con más de 3 horas de uso diario. Esto evidencia que las habilidades sociales de los estudiantes se pueden ver impactadas, ya que muchos consideran que destrezas como saber escuchar, dar opiniones y establecer relaciones nuevas se ven influenciadas por el uso de esta red social.en_US
dc.language.isoesen_US
dc.publisherPro Veritatemen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectredes socialesen_US
dc.subjectfacebooken_US
dc.subjectautoestimaen_US
dc.subjecthabilidades socialesen_US
dc.subjectabusoen_US
dc.subjectsocial networksen_US
dc.subjectself-esteemen_US
dc.subjectsocial skillsen_US
dc.subjectabuseen_US
dc.titleEfectos psicosociales del uso de facebook en la autoimagen y habilidades sociales en estudiantes universitariosen_US
dc.title.alternativePsychosocial effcts of the use of facebook in the self-image and social skills of university studentsen_US
dc.typeArtículoen_US
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