Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.12411/1137
Title: Estimación del Costo de un Producto Incluyendo La Distribución al Cliente en Condiciones de Incertidumbre
Other Titles: Cost Estimation of a Product Including Distribution to the Customer in Uncertainty Conditions
Authors: Moya Navarro, Marcos
Keywords: planificación de los recursos de manufactura
cadena de suministros
simulación
manufacturing resources planning
supply chain
simulation
Publisher: 16th LACCEI International Multi-Conference for Engineering, Education, and Technology: “Innovation in Education and Inclusion”
Citation: Moya Navarro, M. (2018). Estimación del Costo de un Producto Incluyendo La Distribución al Cliente en Condiciones de Incertidumbre. 16th LACCEI International Multi-Conference for Engineering, Education, and Technology: “Innovation in Education and Inclusion”. http://www.laccei.org/LACCEI2018-Lima/full_papers/FP223.pdf
Abstract: El costo unitario de un producto es una dimensión que hay que considerar, para que las empresas generen una ventaja competitiva. Existen diversos procedimientos estandarizados para calcular ese costo. Uno de tales procedimientos es el costo estándar. Sin embargo, este método determina el costo de un producto basado en ciertas condiciones de demanda, eficiencia, entorno económico y de otros factores, lo que produce que cada vez que alguna de esas condiciones cambie, el costo unitario de los productos también cambie. El modelado de simulación es una herramienta que contribuye significativamente a la determinación del costo unitario de un producto cada vez que alguna de las condiciones enumeradas anteriormente presente variaciones a través del proceso de planificación de la producción. El objetivo de este trabajo es presentar una metodología para determinar el patrón de probabilidad del costo unitario de un producto mediante simulación desde que el proceso de planificación de los requerimientos de capacidad (CRP) comienza hasta su distribución al cliente final. Esta distribución de probabilidad les servirá a las empresas para apoyar el proceso de toma de decisiones conociendo el valor más probable del costo unitario del producto hasta un valor pesimista del costo, con sus respectivas probabilidades asociadas.
Abstract: The unit cost of a product is a dimension that must be considered for companies to generate a competitive advantage. There are several standardized procedures to calculate that cost. One of these procedures is the standard cost. However, this method determines the cost of a product based on certain conditions of demand, efficiency, economic environment, and other factors, which means that, whenever any of those conditions change, the unit cost of the product also changes. Simulation modeling is a tool that contributes significantly to determining the unit cost of a product whenever any of the conditions listed above present variations through the production planning process. The objective of this paper is to present a methodology to determine the probability distribution of the unit cost of a product through simulation from the beginning of the capacity requirement planning process (CRP) to its distribution to the final client. This probability distribution will help companies to support the decision-making process by knowing not only the unit cost expected value, but also the pessimistic value of the cost, with their respective associated probabilities.
URI: http://www.laccei.org/LACCEI2018-Lima/full_papers/FP223.pdf
https://hdl.handle.net/20.500.12411/1137
Appears in Collections:Artículos publicados en revistas internacionales

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons